Sunday 17 July 2011

persediaan berpuasa

tanpa disedari, bulan ramadhan al-mubarak akan menjelma kembali. pd tahun2 sebelumnya, saya ada membuat research tentang fatwa2 perubatan dan puasa dan dipostkan dalam blog lama saya. seperti yg diketahui, blog saya tuh dah ditelan friendster, maka, utk tahun ini, saya perlu menyelidik kembali ilmu2 ini.

sebagai seorang pengamal perubatan, saya rasa ia merupakan satu perkara yg amat penting bagi menghadapi pesakit2 ketika di bulan ibadah itu. sbb ramai pesakit akan tertanya2 dan merujuk kpd kita. sekiranya ilmu tiada, susah juga utk kita menjawabnya dan akhirnya takut2 berlaku kekeliruan dan mengakibatkan ibadah puasa seseorang pesakit itu terbantut.

oleh yg demikian, saya ingin berkongsi ilmu tentang perkara2 yg boleh mengelirukan ini sbg persiapan utk pengamal perubatan yg lain serta pesakit2 yg ada di luar sana. di samping merujuk kpd rawatan2 kpd pesakit2 biasa, ingin saya ketengahkan juga persiapan buat ibu2 hamil dan ibu2 yg menyusu badan.

diharap ia memberi manfaat kpd semua

PANDUAN BERPUASA SECARA UMUM DAN UNTUK PESAKIT

http://fiqhmedic.wordpress.com/2009/07/23/panduan-ringkas-sepanjang-bulan-ramadhan/

http://fiqhmedic.wordpress.com/2009/07/23/puasa-pesakit-diabetes/

http://www.scribd.com/doc/44757991/PANDUAN-PUASA

http://www.scribd.com/doc/19453126/Buku-Panduan-Puasa-Bagi-Pesakit

http://jamuman.blogspot.com/2010/08/perkara-yang-membatalkan-puasa.html

http://banafsha.wordpress.com/2008/09/08/perkara-yang-tidak-membatalkan-puasa-dalam-perubatan/

http://www.borakkosong.com/2010/08/tips-untuk-pesakit-gastrik-berpuasa.html

http://papisma.org/fekahperubatan/?cat=7




PERSEDIAAN BERPUASA UNTUK IBU HAMIL DAN IBU MENYUSU

http://mamalurveirfan.blogspot.com/2011/06/tips-berpuasa-untuk-ibu-menyusu-dan.html

http://mysuperkids.net/tips-berpuasa-untuk-ibu-menyusu-dan-mengandung/?replytocom=12081

http://arissazoela.blogspot.com/2011/06/ibu-menyusukan-juga-boleh.html

http://arissazoela.blogspot.com/2011/06/perancangan-awal-elakkan-susu-ibu.html

http://www.ibuhakimhaikal.com/2011/02/untuk-ibu-ibu-menyusu-makanan-untuk.html

http://panduanpercuma.info/agama/739/berpuasa-bagi-wanita-hamil/

http://nuwairah.ilmuone.com/?p=356

http://duniasusuibu.com/ramadhan/menyusu-dan-ramadhan/

http://duniasusuibu.com/ramadhan/ramadhan-dan-penyusuan-ibu/

http://duniasusuibu.com/ramadhan/susu-ibu-tidak-akan-kering/

http://duniasusuibu.com/ramadhan/wanita-menyusukan-anak-berpuasa/


P/S (20 July 2011) : kalau dilihat tentang perkara2 yg membatalkan puasa, berdasarkan "buku panduan berpuasa bagi pesakit" yg dihasilkan oleh JAKIM dengan informasi website lain, terdapat percanggahan pendapat tentang penggunaan inhaler/ suppositories/ pessaries. bagi mereka yg berpegang kpd pendapat yg mengatakan BATAL sekiranya memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan, makan prosedur2 berikut juga termasuk dalam perkara2 yg membatalkan puasa. namun, pendapat lain menerangkan bahawa konsep berpuasa itu adalah utk bertaqwa  kpd Allah dengan menahan lapar, dahaga dan syahwat. jd pendapat ini membenarkan prosedur2 berikut tanpa membatalkan puasa, juga hal ini termasuk korek hidung/ telinga, yg mana sekiranya mengikut pendapat pertama, maka ia batal, mengikut pendapat kedua, ia tidak batal.

bagi saya, tepuk dada tanyalah Iman. sbg pesakit/ pengamal perubatan, terpulanglah yg mana satu yg anda ingin pegangi dan ikuti kerana kedua2nya adalah pendapat org2 yg berilmu dan mempunyai nas/ hujah mereka sendiri. 

namun, pd saya, bulan ramadhan ini adalah satu bulan yg mulia yg mana ianya hanya datang setahun sekali. susah utk direbut. maka sbg org Islam, kita harus memudahkan individu islam yg lain utk meneruskan ibadah puasa mereka agar ibadah itu akan lebih bermakna. saya percaya dan yakin bahawa islam itu adalah agama yg memudahkan. jauh sekali saya ingin masyarakat merasakan Islam sbg satu agama yg menyusahkan. tapi hal ini saya merujuk kpd keperluan merawat pesakit dan bukan secara umum. ada perkara2 dalam Islam perlu ditegakkan tanpa keringanan/ kompromi. dalam konteks ini, terdapat khilaf2 dan kita perlu melihat waqi' kita. 

penggunaan prosedur2 itu dilakukan bukan kerana ia boleh menghilangkan dahaga, lapar mahupun mendorong nafsu syahwat, tp prosedur2 itu adalah sbg rawatan kpd penyakit yg merupakan satu keperluan utk memastikan individu2 islam kekal sihat utk meneruskan ibadah puasa mereka terutamanya sekiranya permasalah/ penyakit mereka ini boleh memudaratkan mereka. adapun begitu, seperti korek telinga/ hidung, walaupun berpegang kpd pendapat kedua, kalau ia tiada keperluan, maka ia boleh ditangguhkan hingga ke mlm hari. saya pasti sekiranya tidak korek telinga/ hidung itu tidak akan membawa kemudharatan kpd pesakit2. 

saya menulis ini bukan mengikut kata hati saya secara tuli namun ini adalah hasil dari seminar yg baru saya hadiri pd hari ini (SEMINAR PENGHAYATAN RAMADHAN: PENGURUSAN IBADAH PUASA PESAKIT - oleh JKNNS dan PPIM)

No comments:

Post a Comment