Thursday, 27 September 2012

Cameron Highlands 5 - food fair



Bersambung dari Cameron Highlands 4 - Strawberry farm/ Butterfly Farm

Saje jer letakkan entry nih nak cerita serba sedikit tentang makanan2 yang mesti dicuba di Cameron Highlands. Al maklumlah orang mesia kan suka bab2 makan/ makanan/ masakan nih. Sebernarnya makanan2 nih boleh je jumpa di kat bawah ni tp sana dibuat secara besar2an dan dan susah nak cari di merata tmpt lain.

Jagung mutiara dan jagung bakar

jagung ni mmg kompem hanya jmpa kat cameron... setakat ni x pernah jumpa kat tmpt lain lagi.. jagung ni sangat manis dan ianya boleh dimakan mentah.. maknanya tak perlu masak lah.. mmg sedap tp bagi sia[a yang tak biasa makan mentah2, memang rs pelik skit.. jadi mcm saya, saya celur sket dalam air panas. Jagung mutiara ni tak leh simpan lama2 sbb nanti dia tawar...sebab dah pernah jadi kat saya... bawak balik ke KL konon nak makan kemudian.. skali rasa dah tawar hebeiaq

jagung bakar jgn lupa ye... sodap..tp ni leh cari kat mana2 pasar malam.

jagung mutiara tu mmg kaler dia capuk2 gitu...sebelah kanan jagung manis bakar


Sayur celup tepung

next ialah sayur celup tepung.. antara sayur yang menjadi pilihan adalah brokoli, cendawan dan kimchan (pucuk lili)... kesemuanya sedap. brokoli dan kimchan goreng hanya didapati di CH aje... cendawan goreng ada kat mana2 pasar malam. Kimchan ni susah sket nak cari kalau kat bawah ni...especially yg fresh kudup tu... kalau ada pon yang dah dikeringkan...sayur ni makanan org cina, dorg slalu buat sup... tringat arwah mak suka buat sup sayur sawi letak fuchok, suhun, taufu dan kimchan ni...yum yum

inilah dia rupa sayur celup tepung, yg kanan tu kimchan

ini pulak rupa kimchan, sebelah kiri yg kering, yg kanan yg segar (lily buds)


Strawberry celup coklat

Hanya dijumpai di pasar malam kat CH je.(stakat yang saya tau lah.. lagipun sy nih bukannyer jenis org yg merayap melilau ke pasar malam merata2 tempat melainkan kat sekitar cheras/ kajang/ bangi aje.) ni diglamorkan oleh Dato Siti kita..apa lagi... cuba jgn tak cuba....




sayur-sayur/ buah-buahan

nak beli sayur yang segar..sila lah..geram tengok sayur2 yang menghijau... lagi satu feveret orang ialah petai dan rebung yang dijual di tepi2 jalan...ooo jangan lupa madu asli...yup..

atas: petai; bawah kiri: rebung & madu; bawah kanan: sayuran



No comments:

Post a comment