Sunday, 23 September 2012

Cameron Highlands 3 - Sg Palas Tea Plantation


Bersambung dari Cameron Highlands 2 - Rumah Penginapan TNB Sharples

 16 Sept 2012

Awal pagi lagi anak2 sudah bangun...lepas mandi, kami biarkan mereka bermain di taman permainan di luar rumah buat seketika. Sambil menemani mereka, kami suami isteri menikmati susasana damai yang segar, sejuk dan tenang di pagi hari. Anak2 juga gembira dapat bermain2 dalam suasana yang selesa itu.

Selepas puas bermain, kami bergerak keluar untuk mencari gerai/kedai untuk sarapan pagi....sebenarnya kami tak tahu nak menuju ke mana, jd kami pusing2 di sekitar pekan Brincang..mencari tmpt yang sesuai. Masa tuh tengah hujan lebat....alahai..macam mana nak jalan dalam hujan2 nih....anyway, rata2 kedai dipenuhi pengunjung, jadi kalau boleh kami nak cari kedai yang kurang orang. Akhirnya kami berlabuh di salah satu kedai corner lot di bawah Hotel Titiwangsa. Makanan pon dah tak banyak pilihan, saya dan suami makan nasi goreng dan anak teruna kami makan mee goreng...feveret dia.Sambil menikmati sarapan kami, sambil2 tuh menunggu hujan reda.




Disebabkan kami pon tidaklah berapa ingat nak berjalan mana kat Cameron ni, kami pon buat keputusan untuk mencari Pusat Informasi...bila tanya orang, Pusat Informasi nyer terletak di Tanah Rata. Jadi kami pon menghala ke sana dalam keadaan yang masih gerimis. Kami tiba di Century Pines Hotel dan bertanyakan arah dari mereka. Akhirnya kami sampai di "I" dan membeli senaskah peta untuk dijadikan panduan. Setelah habis menelaah peta..kami buat keputusan untuk ke Ladang Teh Sungai Palas....daki balik ke Brinchang. Jalan ke sana agak sesak, masing-masing keluar mencari tempat untuk berkunjung



Setibanya di Ladang Teh Sungai Palas...kami tersangkut di jalan kecil menghala ke pusat informasinya/ kilang teh...mula2 terpinga juga kenapa kereta langsung tidak bergerak. Jauh di bawah, kami nampak kereta mulai sangkut di pintu pagar utama pusat teh. Jalan seterusnya tidak sesak bahkan tiada kereta langsung di sana. Tapi kami hanya sabar menunggu seperti pengunjung-pengunjung yang lain. Seperti orang lain, sambil menunggu di situ, kami pon keluar dari kereta dan ambil kesempatan untuk mengambil gambar....selepas itu, kami nampak sedikit demi sedikit kereta mula bergerak masuk ke arah pusat teh. Rupa2nya pusat teh ditutup untuk sementara waktu sehingga jam 1030am untuk memberi laluan sambutan Hari Malaysia. Oooooo...ingatkan langsung tidak dibuka...mula2 dah rasa kecewa jugak...

Lepas cari parking, kami pon berjalan ke pusat teh. Sambil berjalan sambil mengambil gambar. Anak-anak kelihatan gembira melihat pokok teh yang tidak pernah dilihatnya sebelum itu. Suasana begitu cantik, damai dan tenang...sungguh hijau....Kami berjalan di sekitar pusat tersebut sambil menikmati pemandangan yang teramat cantik ini....subhanallah! Kat situ ada kilang demo, di situ ada demo mcm mana daun2 teh diproses. tapi disebabkan hari tu hari cuti umum, maka kilang demo tersebut tidak beroperasi.











Setelah berada seketika di pusat teh, kami pon membuat keputusan untuk bergerak ke ladang strawberry...kat sini memang banyak ladang2 strawberry tapi nak pergi yang mana satu ye???... kami pon tak tahu, jadi kami buat keputusan untuk pergi ke ladang yang paling hampir yang kami nampak.


No comments:

Post a comment