1. Biasakan dan kerapkan bawak anak main
pasir, buih, rumput, dan plastesin.
Kalau boleh biar anak sentuh guna tangan dan kaki. Biar dia exposed dan touched dengan texture pasir, rumput, buih, etc. Benda-benda tu sangat merangsang motor skills dan sensory skills anak-anak.
2. Don't expose to too much things in a box.
"Things in a box" tu macam, tivi, ipad,
tablet, phone, games etc.
Anggota tubuh badan boleh menjadi lemah dan kecil (atrophy) disebabkan kurang stimulasi pergerakan.
Masa bayi, pergerakan seperti meniarap, merangkak, berlari, melompat merupakan ransangan kepada otak bayi dan juga anggota badan bayi yakni gross motor dan fine motor.
Anggota tubuh badan boleh menjadi lemah dan kecil (atrophy) disebabkan kurang stimulasi pergerakan.
Masa bayi, pergerakan seperti meniarap, merangkak, berlari, melompat merupakan ransangan kepada otak bayi dan juga anggota badan bayi yakni gross motor dan fine motor.
komen Dr. Sherine tentang
gadget-gadget ni.
Sebab aku pon selalu je tengok Boboiboy dengan
Haikal kat ipad. Hehehehe.
So ini jawapan Dr.Sherine,
"Takde masalah kalau nak tengok benda in a
box ni (ipad, tivi, phone). But make sure not
more than 10 minutes at a time."
"Never leave
the child and ipad alone. Watch with him. Tengok Boboiboy
sama-sama dengan dia, interact dengan dia. For example, kita cakap, Oh Boboiboy
is wearing a red cap. Oh there, Boboiboy plays badminton with his friends!
Sentiasa interact dengan dia while watching."
"It's a good sign when he wants to watch
ipad, he asks you to join him. But bad sign when he doesn't want anyone to
disturb or join him while he's watching. Itu petanda buruk. So always always
always be with him and interact with him while watching."
Ini bahasa mudah untuk faham kenapa ipad, tivi,
phone, games tak elok untuk perkembangan kanak-kanak, menurut Dr
Sherine:
Bila kita tengok ipad, mata kita tertumpu kepada
satu level sahaja.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
Tiada pergerakan "rolling" oleh mata.
So bila too much ipad, that means no eyes nerves stimulation.
So lama-lama pandangan anak tu tak luas.
So brain dia pon tak boleh fikir dengan luas/kreatif.
So parents digalakkan supaya banyak stimulate
mata baby. How?
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes movement.
So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik.
Bawak keluar rumah. Look around. Atas, tunjuk sky, tunjuk airplanes.
Bawah, tunjuk grass, tunjuk cat, tunjuk flowers.
Kalau tak boleh keluar rumah, still boleh buat dalam rumah.
Contohnya, boleh guna mainan flash cards ABC tu.
Flash huruf A kat atas, supaya anak dongak ke atas.
Pastu flash huruf B kat bawah pulak.
Pastu flash huruf C sebelah kiri, huruf D sebelah kanan.
Dan sebagainya.
Dengan cara macam tu, automatik ada "rolling" eyes movement.
So bila ada pergerakan mata atas bawah atas bawah camtu,
saraf mata dirangsang dengan baik.
So brain development pon berlaku dengan
baik.
3) Stimulate their imitation
skills.
Imitation skills ni ialah kebolehan mengikut
atau meniru apa saje perkara yang dilihat disekeliling. Contoh kalau anak nampak
kita clap hands, dia pon ikut clap hands.
Dr. Sherine kata, ini masalah terbesar
budak-budak sekarang.
Lack of imitation skills.
So vocab kurang, otak lambat pick-up, etc.
Because language and speech is also an imitation
skill,
attitude pon imitation skill,
cara berfikir pon imitation skill,
attitude pon imitation skill,
cara berfikir pon imitation skill,
dan semua-semua tu pon related to brain
development.
So parents digalakkan buat kaedah-kaedah macam
ni:
Say a word, dan suruh anak ulang.
Lukis satu simple drawing, dan suruh anak
tiru.
Buat mimik muka macam nangis, senyum, gelak,
marah dan suruh anak tiru.
Buat satu kerja mudah macam susun bantal atas
katil, susun buku kat rak, dan suruh anak ikut.
Nyanyi satu lagu, dan suruh anak ikut
nyanyi.
Dance mengikut muzik, dan suruh anak tiru step
yang kita buat.
Buat satu pergerakan macam merangkak, lompat,
mencangkung, bergolek, dan suruh anak buat sama.
Dr. Sherine cakap, pergerakan merangkak ialah sangat-sangat bagus.
Dr. Sherine cakap, pergerakan merangkak ialah sangat-sangat bagus.
Sebab dia melibatkan seluruh anggota badan, dari
kepala ke hujung kaki.
Dan menurut kajian, baby yang mengalami fasa
merangkak yang lama, dikatakan lebih genius dan berfikiran kreatif berbanding
baby yang merangkak sekejap atau tak merangkak langsung (terus boleh
berjalan).
4) Banyakkan concept toys berbanding mainan
superheroes, monsters, etc.
Concept toys tu macam, ABC 123 blocks, Lego, animals (yang realistic dan senang nak recognize), shapes blocks, vehicles, colour blocks, etc.
Sebab benda-benda ni boleh tambahkan vocab
anak.
Plus boleh belajar sambil bermain.
Dr. Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam tivi, monsters, etc.
Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia.
Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu pulak.
Macam tak elok sangat la kan.
Plus boleh belajar sambil bermain.
Dr. Sherine kata, avoid belikan mainan-mainan yang tak realistik.
Macam barbie doll, superheroes dalam tivi, monsters, etc.
Sebab masa bermain, dia tak boleh kaitkan dengan dunia realiti dia.
Takut dia terlebih taksub dengan dunia yang fantasi tu pulak.
Macam tak elok sangat la kan.
5) Bila nak ajar anak bercakap, ajar word
dulu, avoid sentence.
Contoh macam kalau kita pergi zoo, kita nak
tunjuk elephant kat anak,
better cakap,
"Elephant!"
bukan
"That is elephant!"
atau
"Wow u see that big elephant?"
Camtu.
Unless kalau anak dah hafal animals tu semua, so
boleh ajar sentence dengan adjective pulak.
Contoh,
"Tall giraffe. Big elephant. Beautiful
butterfly. Yellow bird."
Avoid guna perkataan "The This That And With
etc".
Direct je cakap "Big tiger. Beautiful bird."
Camtu.
Direct je cakap "Big tiger. Beautiful bird."
Camtu.
Ajar word by word.
Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively.
Nak ajar budak bercakap kena slowly dan repetitively.
Bila nak bagi arahan pun sama.
Sebut perbuatan itu sahaja. Without a complete
sentence.
Contoh,
"Eat."
bukan
"Come and eat."
atau
"U must eat."
atau
"U must eat."
"Sit."
bukan
"Come and sit beside
Mama"
atau,
"Sit and keep quiet."
atau,
"Sit and keep quiet."
Lama-lama budak tu akan cepat recognize, which
one is noun, adjective, verb, etc.
Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence.
Lepas dia dah banyak vocab, baru boleh start ajar buat sentence.
6) Kalau budak takut strangers. Ask them to
high-5. Avoid salam, hug or kiss.
Biasanya budak yang takut strangers ni sebab dah
banyak kali trauma atau ada bad experience each time jumpa strangers.
Contoh budak yang selalu sakit.
Banyak kali jumpa doctor/nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat etc.
Banyak kali jumpa doctor/nurse yang asyik cucuk atau bagi ubat etc.
So bila jumpa strangers mana-mana pon, dia
expect orang tu akan buat pape kat dia.
So macam fobia camtu la kan.
Untuk overcome benda ni, Dr. Sherine tu
suggest,
bila jumpa je sesiapa yang anak tu takut,
Suruh orang tu high five dengan anak kita
tu.
Biasanya kalau kita jumpa kawan ke saudara mara
ke, mesti diorang nak pelok cium salam anak kita kan?
So kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam pelok terus,
suruh high-5 dulu.
So kalau anak yang jenis takut strangers ni, jangan bagi orang salam pelok terus,
suruh high-5 dulu.
Menurut Dr. Sherine, high-5 is very
powerful.
Dia boleh ubah mentaliti anak within seconds.
Dia boleh ubah mentaliti anak within seconds.
Bila kita high-5, akan berlaku sentuhan dalam
beberapa saat,
dan budak tu akan realize yang orang tu tak
merbahaya.
So lepas tu, dia akan ok la dengan orang tu.
7) Bila anak buat salah. Explain instead of
marah.
Macam kalau anak main marker pen, conteng satu
rumah.
So Dr. Sherine tu kata, instead of marah-marah membebel tak tentu pasal,
So Dr. Sherine tu kata, instead of marah-marah membebel tak tentu pasal,
better explain clearly kat anak tu kenapa benda
yang dia buat tu salah.
Ingat, anak tu tengah exploring his world, bukan sesaje nak cari pasal dengan kita.
Lagi satu, setiap kali explain atau bercakap
dengan anak,
make sure mata kita dengan dia satu level.
Melutut depan anak.
Jangan cakap atau marah sambil berdiri,
Jangan cakap atau marah sambil berdiri,
anak jadi bertambah takut.
Nanti dia tak absorb pon apa yang kita nak sampaikan.
Nanti dia tak absorb pon apa yang kita nak sampaikan.
8) Overly-attached to one person is not a
good sign.
Contoh macam anak tu rapat dengan mak je, dengan
ayah tak berapa rapat.
So itu petanda tak bagus.
Something wrong with his self-esteem.
So kena biasakan dia rapat dengan semua
orang.
Especially family members.
Especially family members.
9) Bila bermain, follow his
interest.
Kalau anak nak main ball, jangan tetiba korang
nak ajak dia main basikal.
Kalau anak nak melukis, jangan korang nak ajak
dia main ball.
Gitu.
Gitu.
Ikut kehendak anak pada ketika itu.
Sebab brain development akan berlaku pada tahap
maksima bila budak tu betul-betul interested dan happy buat sesuatu
perkara.
Lain la kalau anak mintak nak main benda bukan-bukan.
Lain la kalau anak mintak nak main benda bukan-bukan.
10) Bagi pilihan jawapan untuk enhance
communication skill anak.
Contoh bila kita bertanya sesuatu kat anak
kita,
kalau anak diam je sebab tak tahu nak camane,
jangan biarkan soalan tu tak berjawab.
Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Kita yang kena bagi pilihan jawapan kepada anak.
Contoh macam kalau kita tanya,
"Kenapa Haikal menangis?"
Tapi Haikal diam je,
mungkin sebab tak tahu nak jawab macam mana.
So kita bagi la beberapa pilihan jawapan, macam
"Haikal jatuh?"
"Haikal sakit perut?"
"Haikal nak ikut papa pergi
kerja?"
"Haikal bosan?"
"Haikal bosan?"
Itu contoh.
Even if dia respon dengan sekadar angguk je pon
dah memadai.
At least soalan dah terjawab.
Dan lama-lama kang dia tahu la nak jawab macam
mana if soalan yang sama diajukan di masa akan datang.
Ok tu je 10 tips yang dapat dikongsi.
dari
Dr.
Sherine, Child Psychaitrist dari Hospital Gleneagles.
No comments:
Post a Comment