Sunday, 7 December 2014

Menjahit piping

Setelah dah memajukan kemahiran menjahit baju kurung moden dan baju melayu raihan....saya belajar pula menjahit piping pada baju kurung.

Piping ni ialah satu bentuk kemasan yang dibuat dengan menutup pinggiran kain yang kasar menggunakan jalur kain kecil yang panjang supaya Nampak kemas, rapi dan menarik mcm jahit binding di kain. Kain jalur panjang ni kita panggil lis, kain potong srong, kun...nama English seperti bias tape, bias binding.

Anyway....

Masa saya beli kain untuk baju raya tahun lepas, saya ternampak satu kain kapas warna merah yang sangat cantik (pada pandangan mata saya) di Nagoya, saya pon borong sekali sebab harganya yg murah, RM 9.80 semester...saya ambil 6 meter, 4 meter untuk saya, 2 meter untuk anak dara. Nak baju sedondon. Memang plan nak jahit piping pd baju kurung ni. Percubaan pada baju anak dulu...hehe

Tapi sebabkan nak raya dah masa tu, saya hanya sempat jahit kain warna ungu sahaja. So kain merah ni terpaksa tangguh.

Nak dijadikan cerita, anak saya ada konsert hujung tahun dan dia kena pakai baju kurung merah untuk persembahan dia. Baju kurung anak bukannya banyak, ada dua pasang je, satu hijau, satu merah. Yang merah tu sebenarnya baju raya dia tahun lepas, dah selalu pakai di tadika, jadi dah lusuh. Selok selok saya beli kain kapas merah nak jahit baju kurung....tapi sebabkan notis suruh pakai baju kurung merah tu seminggu je, maka kelam kabut lah saya nak menjahitnya. Suami teragak2 takut tak sempat jahit...cuma saya kata, kalau tak sempat, pakai jelah apa yang ada. Nasib baik piping dah beli siap2.

Saya belajar menjahit piping dari website ni...Madam Azra fesyen

dan video ni...






Saya ambil masa 4 malam + 1 lunch time utk menyiapkan baju anak, jahit di waktu malam je sbb siang2 kerja kan. Hajat di hati nak jahit skali baju mak supaya boleh sedondon masa konsert tu, tapi dah agak memang tak sempat, so target nak siapkan baju anak je.

Satu malam untuk potong2 kain...malam kedua jahit piping leher dan cantum2kan bahagian lengan, pesak, kikir untuk kedua belah.....malam ketiga jahit piping untuk kedua belah pesak....budak baru belajar... lambat lah sket...tersilap sket kena bukak balik jahitan dan jahit balik..ber[eluh jugak tu....malam keempat jahit kain....hari jumaat waktu rehat di tempat kerja, jahitkan basi kain (edges) untuk bahagian lengan, bawah baju dan bawah kain.

Nasib baik sempat.....ni lah hasilnya...








1 comment: