Sunday 9 March 2014

aktiviti kanak-kanak yang murah

Artikel ni diadaptasi dari artikel original di alamat url berikut:

http://saatakukaupilih.blogspot.com/2014/01/aktiviti-kanak-kanak-yang-murah-bagus.html

saya simplified lah...sbb nanti isu hak salinan pemilik lak (copyrights)..hehe sbb pemilik ni famous di kalangan blogger2 ibu dan bahkan masuk suratkhabar gitu. mohon izin kongsi gambar sbb gambonyer jelas.

saya share di sini supaya sama2 dapat berkongsi ilmu dengan pembaca dan yg paling utama, sebagai bahan rujukan utk diri saya sendiri.

mohon keizinan tuan blog untuk berkongsi gambar ye.


berikut adalah antara aktiviti2 yg boleh dijalankan dengan anak2 bagi meransang minda mereka
 
1. Ring tower/ tower blocks/ cup tower
 
Objektif:
untuk kenal saiz dan turutan (sbb nanti dia kena susun ikut turutan besar ke kecil atau kecil ke besar). Selain drpd tu, dia boleh belajar cara menyusun objek dengan seimbang (kalau tak, jatuhlah tower dia).
 
 
 
2. Colour sorting
 
 
boleh pakai banyak benda macam:
 
a) fruit forks
 
 
b) fur balls
 
 
c) ice cream sticks
 
 
 
Objektif:
warna yang pelbagai menjadi satu sumber ransangan otak buat anak2. selain itu, ia juga baik untuk merangsang deria penglihatan.
 
boleh juga pakai sudu plastic, sepit baju, batang pensil, kertas warna, dll
 
3. Sorting beads/ buttons
 
AMARAN: aktiviti ni perlu pemantauan org dewasa
 
longgokkan dan suruh anak2 susun ikut jenis/ bentuk/ warna
 
Objektif:
manik2/ butang2 ni kecik jadi ia boleh meransang kemahiran otot2 kecil (fine motor skills) dan melatih anak untuk lebih focus agar penglihatan dan pemikiran menjadi lebih tajam, fokus dan pergerakan tangan lebih lancar
 
 


4. Shape sorting
 
boleh guna mainan shape sorter yanf sedia ada atau beli mainan kayu blok2 yang ada kat kedai2 cina dua ringgit ke...mcm kat umah saya ada kedai "Fun & Cheer"..kat situ byk permainan drpd kayu yang boleh meransang minda anak2 termasuk blok2 kayu ni. (Saya ni mcm nak promte lak kedai tu..boleh mintak komisyen ni)
 
anak2 boleh menyusun mengikut warna, saiz, bentuk dan juga membuat tower atau binaan lain mengikut kreativiti anak2.
 

 
 
 
4. Penyepit baju
 
Objektif:
motor skills, sensory skills, dan fine motor, melatih anak bersabar dan juga kawalan tangan. tak senang bg anak2 kecil nak picit penyepit baju tu.
 

 
 
5. Fur sticks & Penapis sayur
 
Objektif:
melatih anak untuk fokus dan meransang fine motor skills.Ia juga melatih kesabaran.
 

 
 
6. Hair bands, lidi & penapis sayur
 
anak2 boleh tarik hairbands dan susun mengikut warna.
 
Objektif:
melatih fizikal dan mental sebab meransang deria dan fine motor skills. Latih pergerakan tangan. Latih untuk focus.
 
 
 
7. Count the seashells
 
Kanak2 lebih cepat belajar mengira kalau kita lakukan aktiviti tersebut secara fizikal.
 
labelkan pinggan2 dengan nombor pastu anak perlu susun objek/ seashells ikut nombor/ bilangan yang dikehendaki.
 
 
 
8. Bolts and nuts
 
mainan ni ajar anak utk pasang bolts and nuts..dia kena match betul2 sbb kalau tak, tak masuk. TUan blog kata boleh cari kat kedai MR DIY. (promote lagi)
 
Objektif:
aktiviti ini amat mencabar utk anak2 sbb kena matching warna, bentuk, saiz. Jadi dalam ma sa tu ia mengajar anak mengenal saiz dan warna dan melatih fokus, fine motor skills, hand movements (sbb ia melibatkan pergerakan2 anggota tangan seperti pulas picit, tekan, tolak, tarik....termasuk juga berlari, melompat, berguling, berbaring (sbb anak buat mcm2 gaya nak sambung/ pasang benda mainan ni . Dengan itu boehlah meransang perkembangan otak
 
 
 
9. Melukis
 
Objektif:
 Meransang kreativiti anak sbb dia lukis apa yang dia suka. disamping itu, anak belajar kenal warna, bentuk, saiz. merangsang pergerakan motor kasar dan halus (gross motor/ fine motor), mengajar anak pegang pensil dengan betul, menggerakkan otot2 halus bagi melakar lukisan. anak juga boleh mengenal pelbagai jenis alat tulis dan teksturnya seperti water colour, pensil, crayon. Selain dr tu, ia  juga memberi kebebasan dan latihan utk memilih dan membuat keputusan untuk anak....nak pakai alat apa, lukis apa, warna apa dll. Anak2 juga boleh belajar eksplorasi dan ekspresi melalui lukisan.
 
anak2 juga boleh ikut garis dot-dot ke mengikut bentuk yg diingini. yg ini melatih fokus dan fine motor skills. Boleh jadi lama2 jadi hobi anak.
 
 
 
crayon blok ni mengikut penulis blog, dia beli kat MR DIY jugak...so dia kata, bila anak dia dah bosan melukis, dia main2 buat tower plak dgn blok crayon tu. saya tak tau pon ada wujudnya crayon sebegitu sampai baca blog pemilik ni baru tau/
 
10. ABC 123 Blocks
 
Objektif:
blaja abc...123, belajar warna, saiz dll.
 
 
 
11. Car track
 
buat track sendiri guna tape warna. track boleh design ikut level / tahap kesusahan. ala2 mcm main video game lah.
 
Objektif:
melatih fokus dan fine motor skills. Meransang minda mengikut cabaran track yg dibuat.
 

 
 
12. Shoot the ball
 
Objektif:
melatih fokus dan gross motor skills. Mcm memanah....fokus utk shoot bola tu ke dalam jaring.
 
 



ada pulak yang bertanya.. apa bezanya pakar psychiatrist dengan psychology jugar pakar psychotherapy????

http://www.nhscareers.nhs.uk/explore-by-career/psychological-therapies/differences-between-psychology,-psychiatry-and-psychotherapy/

Differences between psychology, psychiatry and psychotherapy

There are significant differences between psychology, psychiatry and psychotherapy roles and they tend to deal with different types of problems, although there is also considerable overlap in their work.
Below is a brief description of each of the careers and you can visit our pages on psychology and psychotherapy for more information.

What is psychology?

Psychology is the study of people: how they think, how they act, react and interact. Psychology is concerned with all aspects of behaviour and the thoughts, feelings and motivation underlying such behaviour.

Psychology is a discipline that is firstly concerned with the normal functioning of the mind and has explored areas such as learning, remembering and the normal psychological development of children. Psychology is one of the fastest growing university subjects and is becoming increasingly available in schools and colleges.

Psychologists deal with the way the mind works and can specialise in a number of areas, such as mental health and educational and occupational psychology.

Psychologists are not usually medically qualified and only a small proportion of people studying psychology degrees will go on to work with patients.

What is psychiatry?

Psychiatry is the study of mental disorders and their diagnosis, management and prevention. Psychiatrists are medical doctors who have qualified in psychiatry. They often combine a broad general caseload alongside an area of special expertise and research.

What is psychotherapy?

Psychotherapy is conducted with individuals, groups, couples and families. Psychotherapists help people to overcome stress, emotional and relationship problems or troublesome habits.

There are many different approaches in psychotherapy, or talking therapies, which include:
    • cognitive behavioural therapies
    • psychoanalytic therapies
    • psychodynamic therapies
    • systemic and family psychotherapy
    • arts and play therapies
    • humanistic and integrative psychotherapies
    • hypno-psychotherapy
    • experiential constructivist therapies
A psychotherapist may be a psychiatrist, psychologist or other mental health professional, who has had further specialist training in psychotherapy. Increasingly, there are a number of psychotherapists who do not have backgrounds in the above fields, but who have undertaken in depth training in this area.

Consultant psychiatrists in psychotherapy are medical doctors who have qualified in psychiatry and then undertaken a three or four-year specialist training in psychotherapy. Their role is in the psychotherapeutic treatment of patients with psychiatric illnesses.



ADA JELAS????





No comments:

Post a Comment