Monday 3 March 2014

IBRAH: Kisah Nabi Saleh dan kaum tsamud

Antara rncangan yg saya gemari ialah slot Ibrah (kisah para anbiya) di ikim.fm setiap isnin jam 515pm yg dismpaikan oleh Ustaz shaari abd rahman. Byk pengajaran yg boleh diambil dr kisah2 para nabi.

Sebelum ini kisab mengenai nabi hud dan kaum aad yg mana kaum aad ini dikurniakan Allah dgn tubuh yg sasa dan kuat. Mereka diberkati dgn tanah yg subur dan mengakir air yg bersih.Kemasyhuran mereka i...ni akhirnya dimusnahkan oleh bencana dalam dua fasa akibat keegoan mereka menerima Islam. (Kekeringan/kemarau dan diikuti dgn awan mega hitam yg disangka hujan yg akan menyelesaikan maslaah kemarau namun agin ribut taufan yg melanda)

Pd hari ini, ustaz menceritakan ttg kaum tsamud.

Kehebatan kaum aad terdahulu ini diwarisi oleh kaum tsamud. Mereka mewah dan sasa. Disebabkan mereka adalah satu kaum yg hebat, mereka mampu membuat bangunan/ukiran hebat2 dr batu gunung sebagaimana kaum aad. Di kalangan ini, lahirlah nabi Salleh.

Nabi salleh merupakan seorg nabi yg hebat, sangat bijak dan terkenal dgn akhlak yg mulia di kalangan kaumnya. Apabila nabi salleh cuba berdakwah, nabi terus ditentang hebat. Tentangan kpd nabi salleh bukanlah kerana mereka menidakkan kemuliaan nabi tetapi kerana mereka enggan meninggalkan amalan nenek moyang mereka menyembah berhala. Hal ini sama seperti kisah ketika rasulullah saw pertama kali berdakwah secara terang2an...kaum quraisy meyakini bahkan tidak ragu2 bahawa rasul adalah seorang al-amin dan baik akhlaknya sehinggakan apabila baginda saw mengatakan sekiranya ada kaum yg akan menyerang mekah ketika itu...mereka mempercayai. Namum apabila nabi mengatakan bahawa amalan menyembah berhala mereka adalah salah dan mereka harus beriman kpd Allah, trus mereka menentang nabi.

Hal yg sama terlebih dahulu berlaku kpd nabi salleh. Sehinggakan mereka menuntut agar Allah menunjukkan kuasaNya kpd mereka. Mereka menuntut agar dikeluarkan binatang yg besar dr gunung batu2 besar binaan mereka. Nabi salleh pon berdoa kpd Allah. Lalu Allah menurunkan mukjizat dan mendatangkan seekor unta betina. Namum mereka tetap ingkar. Lalu Allah menurunkan bencana di atas kekafiran mereka.

Di sini ustaz menegaskan bahawa apabila sesuatu kaum "mencabar" kekuasaan Allah, maka sekiranya Allah menunjukkan kekuasaanNya itu dgn menurunkan petanda/mukjizat...dan kaum itu masih ingkar dan kekal dalam kekafiran mereka...yg demikian tiada lagi ruang utk belas buat mereka melainkan azab yg sangat berat.

Sehingga diceritakan suatu ketika rasulullah saw di madinah melihat kelompok awan mega hitam datang ke arah madinah lalu wajah baginda berubah. Sahabat gembira mengharapkan hujan namun rasul kelihatan gelisah. Sahabat bertanya lalu nabi menyatakan keresahan baginda kerana baginda melihat awan yg sama seperti awan yg menimpa kaum aad. Lalu rasul berdoa agar awan tersebut membawa hujan dan bukannya bencana.

Ustaz suruh kita berfikir sejenak dan berkongsi kisah ini sbg pengajaran utk kita berfikir ttg apa yg berlaku di sekeliling kita. Ingatkan tahun lalu kita dilanda jerebu yg teruk..kemudian dilanda banjir besar di kebykan negeri spt kelantan, trgnu, pahang, johor...kemudian tiba2 suhu menurun diluar kebiasaan di utara negara dan kemudian dilanda musim panas dan beberapa takungan/empangan air yg telah surut kekurangan. Kejadian jenayah ngeri meningkat. Denggi menular.Mungkinkah ini petanda dan peringatan? Mungkin bg sesetgh individu berfikir ini adalah fenomena alam namun kejadiannya semua adalah atas kehendak Allah jua. Inilah peluang utk kita tidak terus lalai/leka sebaliknya kita harus kembali beramal soleh dan mengukuhkan lagi keimanan kita.

Tringat saya ada baca sebahagian buku penulisan muhammad alexander judul armageddon 2012 yg menceritakan fenomena kronolgi kiamat. Ada yg kata buku tu x btul sbb kajiannya terlalu terperinci. Mana mungkin kita mengetahuinya melainkan semuanya dalam ilmu Allah sahaja. Namun ia memberi peringatan kpd kita...spt kisah dukhaan (asap) yg boleh diibaratkan dgn jerebu teruk yg kita alami. Sebentar td ketika pulang dr kerja menyusuli Lekas....suasana begitu kelam dan kelabu dipenuhi jerebu...sambil dgn siaran Ibrah di ikim.fm..sambil berfikir tentang dukhaan itu.....

Marilah sama2 kita mencegah kemungkaran...

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment