Thursday, 5 April 2012

memory lane in melbourne

Minggu lepas (26march - 1april), suami saya ada site visit di melbourne.. pd mulanya saya nak ikut skali tp kosnya teramat mahal, ditambah lagi dengan anak2 juga terpaksa bayar separuh harga, terpaksa lepaskan hajat walaupun teringin sangat utk kembali ke melbourne.

kenapa terkenang2kan kisah lama di melbourne tu?

pertama, saya duduk lama di sana, agak2 lebih kurang 6 tahun setengah....

kedua.....pd saya, di situlah tmpt saya membesar...ye...saya membesar di negeri perak, namun di situ saya belajar tentang kematangan diri, hidup berdikari dan byk lagi kemahiran2 tertentu yg saya dpt dr sana yg mana kalau saya duduk local, saya takkan dpt. walaupun saya sudah mula hidup berdikari sejak tingkatan 4 ketika saya melangkah kaki ke sekolah berasrama penuh di MRSM Jasin. walau bagaimanapun, mak abah masih dtg melawat, so masih manja2 gitu dan dr segi pemikiran, jauh masih berhingus lagi, berair liuq basi....tetapi di melbourne, di situlah saya belajar berdikari sepenuhnya bersama2 rakan serumah....

ketiga....pengalaman hidup di tanah org lain mengajar saya utk menyerap apa2 yg baik yg boleh ditiru dan diamalkan. sbb org2 mat salleh ni, walaupun agama mereka berbeza, namun dr segi akhlaknya, ada juga yg berakhlak Islam. mereka menepati masa, menepati janji, bersopan santun (very courteous), rajin berusaha, suka menolong org lain dan byk lagi....tp sudah tentu apa2 yg tak baik seperti pergaulan bebas, kehidupan tidak beragama, meminum arak tuh harus dijauhi.

keempat...saya belajar masak di sana, hosmates saya pandai masak belaka. belajar menjahit......ntah lah, belajar mcm2 lagi....

kelima...saya byk mengenali agama di sini, pelik tp benar, sedangkan kalau nak belajar islam, negara kita lagi merata2, tp belajar kat tmpt negara org pulak. alhamdulillah mungkin cabaran2 di sana yg menyebabkan kita terus mencari sumber kekuatan kita, mencari kumpulan2 yg boleh mendekat kan diri kpd Allah agar tidak terikut2 dan terpesong jauh dr hidayahNya. bila senang dicari, kita ambil kesempatan (take things for granted) tp bila berjauhan, baru beria2 mencari....

keenam....dapat tgk keindahan ciptaan Allah yg sgt cantik di sini, jarang2 dicemari oleh manusia, pantai2 yg cantik dan indah dipandang....sangat tenang....gunung ganang yg menyejukkan jiwa, taman2 yg menghijau....kalau org suka pergi overseas sbb nak bershopping, mungkin akan kehilangan sesuatu di Oz sbb di sini, tarikan utamanya adalah keindahan alam semula jadi.

ketujuh....saya rindukan pelbagai musin di sana, walaupun waktu musin dingin, saya membeku smpaikan nak tulis nota pon tak boleh sbb jari jemari kejang dan beku. nak mentelaah pelajaran ketika peperiksaan pon susah sbbkan suasana yg sejuk menyebabkan rasa mengantuk dan hanya ingin bergulung dalam selimut.pastu tiap2 kali musim sejuk, jari2 kaki saya diserang chillblains smpai bengkak2 hitam, bila panaskan kaki cepat2, terus merah bengkak, bila nak baik, kecut2 jari kaki...(chillblains ni mcm frostbite tp lesser degree)..musim luruh dan winter asyik hujan. kemudian, musim bunga best sbb waktu tu sesuai utk keluar berjalan2....cumanya setiba penhujung musim bunga dan masuk musim panas, saya akan diserang hayfever yg amat menyeksakan....sehinggakan smpai saya sudah acclimatised dengan alergen di sana. (sehinggakan apabila saya kembali ke malaysia, alergi saya kpd habuk terus hilang. kalau dulu2 nak bersihkan habus, kompem bersin2 selsema, balik dr oz, langsung takde...cuma baru2 nih je start balik sbbkan saya berkebun dan mencabut rumpai2 rumput...allergic dengan debungan rumpur kot...lama tuh saya allergic-free...5 tahun)...berbalik kpd musim panas, tahun terakhir saya di sana, tiba2 naik heatrash yg teruk di tangan, tak sangka hanya terkena cahaya matahari yg direct di tangan saya, terus naik ruam2 yg sgt tebal dan gatal.

hmmm.. apa lagi.... oh ya.. persahabatan......tiada kata yg sesuai utk menggambarkan kekuatan ukhuwah di bumi australia.....

saya rindu melbourne.    



Pemandangan indah di Yarra River 
Flinders Street train station

beautiful Brighton beach




No comments:

Post a comment