Sunday 29 April 2012

bulan byk belanja

dalam bulan ni, byk benda yg jadi. selain dr birthday insyirah, bulan nih banyak belanja disbbkan keperluan2 yg tidak dpt dielakkan. patutlah saya x mampu utk buat simpanan yg byk kerana simpanan bulan ni akan digunakan utk kes2 kecemasan seperti yg berlaku termasuk juga dengan servis kereta berkala.

3 minggu lepas (dan hingga kini) saya disibukkan dengan kerja2 di klinik sehingga saya berfikir utk membeli printer utk memudahkan kerja2 saya. so kami ke mines shopping mall utk survey printer dan akhirnya membeli Canon E500, sbb tuh yg paling ekonomi. beli dgn harga RM240..habis duit....

kemudian....




2 minggu lepas, cermin kereta saya retak akibat terkena batu yg terpelanting di lebuhraya. sepanjang setahun saya berulang alik kerja, tak pernah kena batu, tiba2 nak kena pula bulan ni. mungkin sbb dalam sebulan ni, saya kerap melalui PLUS berbanding LEKAS...dah boring dengan LEKAS, jd bertukar angin balik melalui PLUS..tp hakikatnya PLUS mmg byk kereta, lori2 dan bas2 besar. nak dijadikan cerita juga, bulan mac lepas, suami saya baru perbaharui insuran kereta dan baru kali ini suami tambah windscreen protection. nasib baik jugak lah...kalau tak beratus juga kena tukar cermin. mmg besar retaknya. habis lagi duit....

seminggu lepas tuh pula, ketika saya baru pulang dr kerja, terdetik dalam hati saya utk meninjau2 tayar kereta. baru 3 minggu lepas saya mengepam angin, seingat saya pada ketika itu, tayar berada dalam keadaan baik. tapi hari tu, yg tergerak hati utk menjenguk tayar. alangkah terkejutnya saya melihat kedua2 tayar depan saya botak licin. ya Allah, nasib baik takde apa2 kejadian yg tidak diingini berlaku. terus saya call suami saya yg sedang menghadiri kelas sarjananya. saya surh suami tengokkan tayar saya sekembali dari kelas. tp akibat lewat habis kelaa dan sudah lewat malam, suami tidak sempat melihat tayar kereta saya. saya  ingatkan boleh lagi bawa kereta saya ni, mungkin botak sedikit...pd pandangan saya lah. esok pagi, seperti biasa, saya bersegera utk ke tmpt kerja. selalunya, saya terus cabut pergi kerja. tp haritu, saya tunggu suami saya solat subuh dahulu dan meminta agar dia melihat tayar kereta saya. lagi terkejut dalam gelap2 pagi tu, suami saya terlihat sesuatu yg berkilat ketika disuluh. rupa2nya tayar depan saya dah nampak benang2nya dan besi di dalam tayar tersebut. suami menggelengkan kepala mengatakan saya tidak boleh bawa kereta begini.




saya nak amek EL pon payah sbb saya ada urusan di PKD pd hari yg sama. so nak tak nak, suami gantikan dahulu tayar depan kanan sbb yg tuh paling teruk. yg depan kiri tu, selamat lagi kalau nak bawak utk hari tuh sehari. so hari tu saya tiba lewat di tmpt kerja sbb kena tukar tayar depan dulu dengan tayar spare. bawak kereta pon perlahan2 sahaja sbbkan terasa gayat mengenangkan tayar yg sudah botak itu. 

weekend yg sama cepat2 tukar tayar dan ganti cermin kereta yg retak...alignment kereta habis lari. terbang duit beratus2....pastu tgk odometer...alamak,minggu berikutnya due pulak utk servis kereta berkala.... bancrupt gini, duit saving tak jadi saving sbb terpaksa digunakan utk kes2 kecemasan sebegini. tp disbbkan baru buat alligment/ balancingm saya kerete sedap lagi dibawa, saya terpikir dan menangguhkan servis kereta smpai saya rasa kereta dah lembab...setakat ni tak lembab lagi. kalau tak habis duit byk bulan ini.

bulan ini juga, gusi saya asyik berdarah je. yg nih pon dah tangguhkan lama nak pergi jumpa doktor gigi utk scaling....tp minggu nih saya mendesak diri utk pergi juga walaupun tgh pokai sbb dah tak tahan dengan keadaan gigi dan gusi yg tidak selesa. habis dalam RM85 utk scaling dan polishing. tp sedap skit rasa mulut nih....

saya nih masih menunggu2 kenaikan pangkat yg dilewat2kan oleh KKM, tak tahu apa masalahnya...buat kerja tak bersistematik....kalau dah tahu saya habis houseman bila, patutnya automatik je lah proses kenaikan pangkat tu, tp ini tidak...setahun lps tuh, bila saya dah hilang sabar menunggu, tulis surat kpd pihak atasan, baru terhegeh2 nak siasat...bila dah siasat, dorang yg miss out byk benda. naik hangat hati juga sbb buat kerja sambil lewa begini....tak efisen dan efektif langsung.

atleast bila dpt kenaikan pangkat, naiklah sikit gaji, walaupun tak byk, boleh lah membantu....

sigh......

No comments:

Post a Comment