Friday 13 April 2012

berita april

11 april, cuti umum disbbkan pertabalan agung yg ke-14. walaupun cuti umum, saya terpaksa menghadiri kerja di JKN N9 utk taklimat pemeriksaan bakal2 jemaah haji by sesi 1433H/2012M. tahun nih, saya menawarkan diri utk terlibat dengan pemeriksaan bakal2 haji. ini satu peluang yg menarik, satu pengalaman baru dan byk benda yg boleh dipelajari. sara teruja bila dengar psal jemaah2 haji nih....semoga Allah murahkan rezeki saya utk dpt turut sama menjadi tetamuNya dalam tempoh terdekat ni.

12 april, saya mendapat berita gempar bahawa seorang rakan saya, iaitu pegawai perubatan latihan siswazah (houseman) dijumpai mati di dalam bilik air di wad kanak2 di hospital kajang. di sisinya dijumpai sebatang picagari, yg mana mungkin dia cuba menyuntik ubat. cause of death drug overdose? byk spekulasi yg dikeluarkan oleh akhbar2 tempatan, mengatakan dia mungkin berniat utk membunuh diri, kerana kepenatan bekerja atas panggilan (on-call) lebih 5 hari berturut2. byk fakta2 dalam akhbar kita hanyalah bohongan dan bunga api sahaja. ada yg terlasah tulis sehinggakan dikatakan rakan saya ini graduan uruguay. ada blogger menulis yg rakan say anih mungkin kemaruk dadah disbbkan dulu dia belajar di tmpt yg high drug trafficking...ada ke patut....pastu kerajaan ingin menyisat bagaimana jarum sebegitu dapat digunakan dengan meluas. yg peliknya, sem,ua tuh tak benar, jarum2 suntikan ni ada di mana2 sahaja dan sesiapa sahaja boleh mengakses kpdnya. so sejak peristiwa itu, saya dapat lihat hala tuju laporan2 berita yg ditulis dalam surat khabar tempatan kita, terlalu byk "perasa tambahan" sehinggakan rasa original hilang....terlalu inginkan berita sensasi tanpa penyelidikan yg sepenuhnya, sehinggakan byk maklumat salah dan terpesong dr realiti sebenarnya. ini baru cerita ttg rakan saya, bayangkan berita2 lain yg kita baca???

berita2 kat luar sana, mohon maaflah dengan keluarga si mati kerana membuat berita2 mengarut sehinggakan memberi salah tanggapan kpd pembaca...sehinggakan salah satu blog yg saya baca mengatakan rakan saya nih penagih dadah.....ish ish ish

mcm tak leh percaya je......

No comments:

Post a Comment