Sunday, 10 February 2013

cat rumah

Nak cat rumah ni sbb anak dah banyak conteng2 dinding. Penuh dgn hasil tangan mereka. Org dtg umah asyik tegur je. Kadang2 rasa kelakar gelihati tengok hasil lukisan dan contengan mereka. Tapi nak buat camne, dah mmg itu cara mereka mengekspresi kreativiti mereka.

Berminggu minggu juga survey nak cat ruang tamu rumah warna apa. Bukan sbb apa, langsir dah warna kelabu muda, jd nak cari warna yg sesuai dan boleh matching dgn langsir. Takkan pulak nak tukar langsir dan sofa. Banyak lak belanjanya gitu. Jadi kenalah cari cat yg bolwh masuk dgn warna langsir dan sofa. Kamj nak warna yg ceria. Masa mula2 masuk rumah tu, kami cat warna white apple, warna putih yg ada sedikit warna kehijauan. Tapi lama2 rasa jemu dgn warna tu, nak cari warna ceria.

Antara brand yg ada utk cat ialah Dulux, Nippon, Kcc, colourland, jotun

Kami byk survey secara online tgk idea2 yg ada. Juga masuk website cat2 yg ada spt Dulux, Nippon paint...utk melihat spectrum warna yg ada. Antara calon2nya ialah hijau, biru dan ungu. Selepas beberapa kali membuat simulasi warna secara online dan tgk2 gambo yg ada, saya pon berkenan dgn warna ungu, warna yg lembut, sejuk tapi ceria. Kemudian cari brand cat yg ada warna ungu spektrum yg diingini..so kami pilih nippon.

Untuk ruang tamu, kami memilih dua tona berbeza, warna ungu cair (nippon satin glo - pale pansy) dan warna ungu gelap (nippon satin glo - full wine). Warna gelap utk featured wall (dinding tumpu).Dan utk bilik bawah kami pilih warna hijau nippon satin glo green grape. Kami pilih warna hijau sbb nak buat ruang solat di bilik tu.




Cat ni ada beberapa jenis
1. Cat coating/ undercoat - utk lapisan dalam (base/ foundation)
2. Cat biasa - dulux pentalite, nippon vinilex easywash - cat biasa, tekstur nya sedikit kasar, tidak licin dan tidak berkilat.
3. Cat kilat - dulux pearl glo, nippon satin glo- harga sedikit mahal sbb dia lebih cantik, tekstur yg licin dan sedikit berkilat
4. Cat besi/kayu - utk besi dan kayu sahaja, cat dia glossy
5. Cat bumbung - untuk atap sahaja
6. Cat luar -weatherbond - utk dinding luar rumah
7. Cat apoxy -

Barang2 yg diperlukan
1. Berus cat & batang kayu- berus ada pelbagai size, berus lain utk cat warna lain, ada byk jenis - nak senang pakai roller atau sponge. Kayu utk cat tmpt yg tinggi, hard to reach places.
2. Paint pan - tmpt utk tuang cat
3. Surat khabar, masking tape (utk "lining"kan bahagian runcing dinding agar sempadan cat kemas)
*thinner tak perlu utk cat jenis ni sbb dia water-based. Jadi berus2 semua boleh basuh dgn air. Thinner hanya utk cat kayu/besi.


Harga di kedai saya beli ~ ni harga anggaran je, tak ingat harga tepat (ni antara kedai yg jual harga sedikit murah)
Berus (x2) + pan = RM 10
Cat 1 liter (nippon satin glo) = RM 31
Cat 5 liter (nippon satin glo) = RM 95 (tmpt lain ada yg RM 110-120)
Cat 5 liter (biasa/ pentalite) = RM 70
Cat undercoat 5 liter = RM 30

Kebiasaannyer warna gelap lebih mahal sedikit. Tapi tmpt yg saya beli tu harganya sama je. Harga cat 1 liter lagi mahal dari harga seliter utk cat 5 liter. Kalau upah cat pon, harga upah beza2. Kalau cat satu warna terang murah sikit berbanding cat dua atau lebih warna dan kalau cat warna gelap nak buat featured wall lagi mahal. Ni sbb nak cat warna gelap susah sikit, kena cat berkali2 dan berlapis2. Kalau tak warna dia akan berbeza dari katalog dan bercapuk2 tak licin dan sekata, nmpak tak kemas.. Ni berdasarkan pengalaman suami mengecat....

Mula2 cat asas dulu warna putih cair nak tutup sedikit conteng2an anak. Kebiasaannya kalau cat lama merekah2 atau rupa dah tak elok, boleh juga kikis cat lama, kemudian cat undercoat. Tapi sbb cat dinding kami okay je, kami terus buat undercoat. Pastikan undercoat betul2 kering dalam beberapa hari baru start cat sbb nanti ada wap2 air terperangkap dlm dinding menyebabkan timbul capuk2 warna putih atas dinding yg baru kita cat...mcm kulat kot.

Dah lps undercoat, suami test cat kedua2 warna ungu yg telah dipilih, nak tgk warna okay ke tak...jadi kami beli cat 1 liter dulu. tggu smpai kering baru nampak hasil. Warna cat ketika basah x sama ketika kering. Kadang2 warna yg dicat x sama mcm kita tengok dlm katalog dan gambar internet. Bila nmpk okay baru suami teruskan mengecat. Suami setiap hari lps balik kerja duk sibuk mengecat rumah lah. Itu je masa yg ada.

Cat yg baru dibuka haruslah dikacau terlebih dahulu supaya warna cat sebati elok. Cat boleh trus digunakan atau dicampurkan sedikit air utk mengurangkan kepekatan. Kalau pekat sangat susah nak cat. Jgn letak air byk sgt. Biasanya sukatan dia ialah 1/10 dr jumlah cat. Kalau cat 10 litre, jumlah air yg nak pakai ialah satu bekas plastik bulat kecik saiz sedang yg org isi taufufa tu.

Bilik bawah tu suami cat kemudian sket sbb mood dah slow....bila dah cat separuh, terasa berpinar2 mata. Warna hijau green grape nippon satin glo tu terlalu terang utk bilik kecil. Tgk dlm internet org cat nmpak lawa dan ceria tp rupa2nya tak sesuai. Dpt pulak bilik kecil dan kena pakai lampu, pantulan warna teramat terang. Cat pulak jenis berkilat menambahkan kesan terang tersebut. Nasib baik baru beli cat 1 liter.

Akhirnya kami buat keputusan utk bertukar warna ke warna hijau lembut nippon vinilex easywash green myth. (Satin glo/pearl glo yg warna terang x sesuai bilik kecik kot). Hah dah lps cat green myth baru terasa sejuk mata memandang.


Jadi kos keseluruhan cat ruang tamu, ruang makan dan bilik bawah:
Berus + pan = RM 10
Cat pale pansy 1 liter x 2 = RM 31 x 2 = RM 62
Cat full wine 1 liter x 1 = RM 31
Cat pale pansy 5 liter x 1 = RM 95
Cat full wine 5 liter x 1 = RM 95
Cat foundation x 1 = RM 30
Cat lime green 1 liter x 1 = RM 31
Cat green myth 5 liter x 1 = RM 70
TOTAL = RM 424 ( Hah jimat, kan...dr berbayar dekat RM2K)

P/S - Dinding rumah saya yg dicat tu on/off ada capuk2 putih. Bila pegang rasa melekit sket dan bila lap dia hilang. Tapi lama2 dia naik balik capuk2 putih tu. Ingatkan mcm kulat kot masa cat undercoat tu tak kering betul2 jd dinding sedikit lembab. Tp org kata kulat dinding warna hitam. Cuba trobleshoot melalui carian google, jmpa website ni, rupanya masalah kemekaran (efflorescene). Cuma dia bagi solution utk elakkan dr ianya berlaku tp pula bagi mcm mana nak problemsolve bila dah terjadi ni.

Bawah ni website utk troubleshoot berkenaan cat
http://azamansaidin.blogspot.com/2011/04/kecacatan-dalam-kerja-kerja-mengecat.html?m=1

Sunday, 3 February 2013

Grill rumah

Grill umah dah buruk berkarat dan nampak "fragile" ...pak mertua dah lama tegur suruh tukar grill baru bila ada bajet...kami yg tangguh sbb tadde bajet hehe..grill umah lama tu dipasang oleh tuan rumah yg lama...jd kiranyer dah dekat 6 tahun. Jadi skng ni, alang2 renovate umah sket...kami pikir inilah masanyer nak tukar grill. Lagipon suami kata aritu ada taklimat keselamatan oleh jabatan bomba nasihatkan agar buat grill tingkap atas ada emergency escape. Grill lama ni tadde...suami agak risau dr keselamatan. So mmg kena tukar grill baru...Jadi mulalah "grill hunting" kami

Pasal grill ni, banyak benda kena pikir....
1. Grill jenis apa
2. Corak/ design macam mana
3. Kemasan macam mana
4. Siapa nak buat grill
5. Paling penting....bajet....yg bakal mempengaruhi jenis grill dan harga tawaran pembuat grill

Grill ada byk jenis
1. Besi biasa/ mild steel
2. Wrought iron
3. Stainless steel
4. Aluminium

Kebiasaan yg kita tengok org pilih ialah besi biasa (mild steel) atau wrought iron so skng saya citer psal besi biasa (mild steel) dan wrougt iron...

Mild steel vs wrought iron...

Ketebalan kedua2 nya sama dan ada size..nipis → tebal. Ada org kata wrought iron lebih tahan tapi menurut kajian kami melalui kedai2 grill yg kami survey dan juga internet, dr segi ketahanan pon sama je. Kedua2 mild steel dan wrought iron ni ada yg jenis hollow (berlubang) dan ada yg solid. Biasanya yg corak lurus, besi dia hollow, kalau corak2 bunga tu biasanya solid. Solid lagi tahan dr hollow. Pastu yg bezanya ialah harga....wrought iron mahal lagi...jadi sbb dia mahal lagi..tu yg ramai kata dia lebih tahan tp sebenarnya dia mahal sbb besi dia ada corak2 melengkung di sekeliling batang besi dia tu...pergi kedai cuba tengok besi yg mentah (raw metal) dia iaitu besi yg belum dicat lagi...

So either besi biasa/ mild steel atau wrought iron...kalau nak tahan sket..banyakkan corak yg curvy, bunga2 sbb biasanya yg tu dia pakai solid material dan bukannya hollow.

besi biasa (mild steel)
wrought iron

 Sebut psal corak pula..pilih lah apa yg ada dalam buku katalog dia....trendnyer..

kalau besi biasa org suka simple dan corak lurus/ geometri..design moden..skang trend warna putih. Zaman saya kecik2 trend warna gelap (hitam dan coklat) dan corak masa tu jenis mcm batu bata..skang mcm2. Besi biasa kalau corak2 bunga x glamor sgt. Grill besi biasa ni boleh pilih warna macam2...





Kalau wrought iron..org suka design bunga2/daun2 lah...ada pilihan 3 warna....gold, silver, bronze....ramai suka bronze...tu warna common...gold ada jugak...silver jarang... saya perasan..kalo warna bronze..org suka letak warna lain utk bunga2 dia....

wrought iron bronze
wrought iron gold
ada kaler kaler

ada kaler lagi




Design design lain dalam buku.....







Kemasan (finishing) pulak merujuk kpd kemasan cat grill tersebut. Ada dua pilihan...
1. cat biasa (metal gloss) atau
2. powder coated....

cat biasa ni cat besi biasalah...dia kalis air tapi tak tahan lama...lama2 mudah berkarat. Mula2 berkilat dan licin tp lama2 pudar dan kesat dimamah masa dan cuaca...

Powder coated ni pulak cat khas yg digunakan utk melapisi besi grill dan selepas cat, ianya dibakar dalam ketuhar/ lohong besar. Kalis air...lebih berkilat dan lebih licin (boleh rasa coated layer dia)...dan paling penting tahan karat..senang nak lap/cuci...cat takkan tertanggal. Powder coated ni applicable utk kedua2 jenis besi biasa (mild steel) dan wrought iron. Tapi powder coated mahal lagi.


powder coated
texture powder coated...zoomed...

Dari segi bajet pula...wrought iron lagi mahal dr mild steel..powder coated lebeh sket berbanding cat biasa...design biasa vs design byk corak....yg byk corak bunga2, curvy2 lg mahal sbb mengambil kira usaha nak mereka corak2 tersebut (labour cost/ kos buruh). Mild steel RM3k+, wrought iron RM4k-5k, kalau powder coated tambah dalam rm 1k+ lagi..harga dia ikut psf (per square foot) tp tak ingat brape lebeh kurang...harga juga bergantung kpd rekabentuk dia..lg byk corak, lg susah nak buat, lebih mahal lah.

Jenis grill lain ialah stainless steel...ni mahal bangat..harganya berganda...kalau besi biasa RM3k utk satu umah dua tingkat...wrought iron dalam RM4k stainless steel rm 10k ke atas. Tapi berpadanan dengan harga dia...stainless steel mmg tahan lasak dan sangat kuat. Design dia simple...tak byk bunga2... slalu rumah chinese suka jenis ni..especially utk pintu utama dan pagar besar.





Lagi satu dia mcm aluminium...mgkin juga aluminium kot...yg ni jarang jmpa sini..dia ringan tapi tahan. Kebiasaannya org oversea pakai jenis mcm ni.

Tips 1
Tak kisah lah nak besi biasa atau wrought iron...kena pastikan tukang buat tu buat grill anda dengan kemas dan dia welding keseluruhan/ semua bahagian besi yg bersambung. Ada sesetgh tu welding separuh2 je...jadi masih ada lubang dekat tmpt besi sama besi tu bersambung...air senang masuk kalau kena hujan jd cepat berkarat. Bila berkarat mudah reput dan patah. So kena bagitau dia dan pergilah usha2 grill2 yg dia tgh buat kat kedai dia supaya kita boleh assess kekemasan dan hasil kerja dia. Stainless steel x aure plak dr segi welding dia tu.

Tips 2
Pastikan grill untuk tingkap bilik atas ada emergency escape...maknanya grill tu direka supaya boleh dibuka..ada selak yg boleh letak mangga (padlock)...jangan buat grill mati. Ini utk keselamatan sekiranya berlaku kebakaran..mmg bomba dah pesan byk kali.



Saturday, 2 February 2013

reno reno

Bulan disember lps kami buat keputusan utk buat sedikit ubahsuai rumah. Renovation kecil ni hanya melibatkan membuang dinding yg memisahkan ruang tamu dan ruang makan bagi meluaskan lagi rumah dan agar ruang makan lebih terang. Kalau tak ruang makan gelap, asyik kena pasang lampu sbb tiada cahaya yg sampai. Jadi ruang makan ni kurang digunakan sbb gelap dan "terpencil". Dah lama dah nak buat tapi kumpul bajet. Dan eloklah masa sekarang since kami bakal nak dpt baby lagi sorg.

Selain tu, kami ingin menukar grill kami sbb grill sedia ada dah lama dan berkarat. Tabletop dapur kami pon tiles tepi2 dia dah jatuh rongak jadi kami nak baiki yg tu jugak. Pastu dinding umah pon lama dah nak cat balik sbb dah penuh dgn hasil seni anak2. Org yg dtg umah kami semua tegur dgn hasil tangan mereka. Maka....alang2 buat reno ni, baik buat semua sekali gus.Senang bila nak bersih2kan rumah nanti.
Kami buat keputusan utk memulakan kerja2 pengubahsuaian bulan ni. Nak buat cepat sebelum saya sarat mengandung dan bersalin. Nanti bila dah sarat dah tak larat nak kemas rumah. Dan habuk2 tak elok utk baby.

Pengubahsuaian bermula dgn memecah dinding. Tiles2 yg ada dicabut buang. Disbbkan tiles ruang makan berbeza dgn ruang tamu (saiz dan warna), kami terpaksa berpusing merata utk mencari tiles yg sama/ lebih kurang sama seperti jubin ruang tamu. Kalau tak bila dinding dah takde nanti, jubin lantai nampak pelik lah sbb kaler lain2. Punyerlah susah nak mencari yg sama sbb jubin pon ikut musim. Sesetgh design limited. Nasib baik jumpa jugak. Dah lps cari jubin utk lantai, cari pulak jubin utk gantikan jubin tabletop yg tepi2nya jatuh rongak tu. Mula2 ingat nak pakai jubin yg sama je sbb kami ada byk spare yg tak berpakai lagi. Tp sbbkan jubin ni besar dan berat, takut lama2 jatuh balik. Jadi kami buat keputusan utk gantikan dgn jubin2 yg kecik mcm mozek tu...tp mozek moden skng cantik2,byk kaler,design..kalau dulu mozek kan slalu utk toilet. Harapnya bila dia kecik dan ringan, takdelah nak jatuh lopong lagi. Setiap ujung minggu kami keluar cari brg2 utk reno rumah.

Pengubahsuaian hanya mengambil masa dua minggu. Habuk tak hingat punya. Ingatkan sikit2 je sbb minor work rupa2nya dasyat...habis satu rumah berdebu. Sampai ke tingkat atas. Sepanjang ubahsuai, kami sekeluarga duduk di tingkat atas je, dlm bilik..sm. Makan2 ni kami pergi ke kedai je. Balik umah trus rehat, tengok tv dan tidur.

ni corak grill yg kami pilih
Masa reno jugak pasang grill tp disbbkan bawah masih berdebu,kami pasang grill berperingkat. Kalau tak nak tdo mana kami. Setelah reno habis, kami mintak psg gutter kat luar sbb air hujan turun dr bumbung mcm air terjun merosakkan pagar dinding. Kontraktor ada tolong kemas2 yg asas spt lap/mop lantai tp kena buat sendiri dan mop berkali2 sbb lantai sgt berdebu. Kami terpaksa membersih rumah sedikit demi sedikit sbb bekerja di aiang hari...kami bersih bermula dengan dapur sbb nak membolehkan saya masak. Sikit demi sikit kami emas umah...habis tingkat bawah, kami pasang grill atas dulu pastu baru kemas tingkat atas pulak. (Kisah grill rumah, klik sini dan sini)

Dah habis kerja2 habuk ni,mulalah operasi mengecat. Mula2 ingatkan nak upah pekerja kontraktor je yg cat tp upahnya mahal. Kami tanya kalau nak cat tingkat atas dan bawah, dia nak caj rm2k. Suami buat keputusan nak cat sendiri. Keluarlah lagi kami hujung minggu pergi cari cat dan search dlm internet warna2 yg menarik utk dipakai. Tapi mmg jimat. Kami habiskan beberapa ratus sahaja utk cat serta peralatan2 yg berkenaan. Cuma yg menjadi cabaran ialah masa dan tenaga. Suami cat waktu ptg dan mlm lps balik dr kerja...kalau x larat, sambung hari lain pula. Akhirnya siap juga tp mengambil masa yg agak lama utk menyiapkan cat ruang tamu bawah. Bilik bawah pon kami cat lain saje bertukar angin. (Kisah cat rumah klik sini)

Wednesday, 2 January 2013

checkout disember

Expo MAHA International (Malaysian Agriculture, Horticulture, Agrotourism)

Pd 1/12/12 aritu, kami membuat keputusan last minit utk berkunjung ke expo MAHA. Dalam melayan liya2 mabuk di pagi hari, masih ada hati nak berjalan. Saje bawak anak2 jalan dan tengok binatang. Kami pergi awal pagi utk mwngelakkan diri dr kesesakan jalan raya. Alhamdulillah masa kami tiba masih byk parkir. Tempat expo sangat luas dan pelbagai pameran diadakan. Ada seksyen2 seperti pertanian (tanam-tanaman - pokok padi, buah2an), ternakan, perikanan, botanikal, makanan, rumah negeri....utk ke satu bahagian ke bahagian yg lain, kami perlu menaiki shuttle bus kerana jaraknya yg sgt jauh. Mula2 kami ke tmpt penanaman padi diikuti pula dgn perikanan. Kemudian kami menghala ke bahagian botani...rehat sebentar di situ dan last skali ternakan. Tmpt ternakan jauh tapi menjadi tumpuan org ramai jd berebut2 juga nak naik shuttle bus dia. Kami terpaksa bertukar2 shuttle utk smpai sbb shuttle yh direct ke sana asyik penuh aje.

Ni tmpt yg paling seronok buat anak2. Meloncat2 anak tengok pelbagai jenis baka kambing dan lembu. Lembu2 yg dipamerksn yg memenangi anugerah baka terbaik sgt besar. Kalau lembu tu berdiri, dia jauh lagi tinggi. Gayat dab sayup jugak tengok besar2 gitu..kalau kena hempap....habis. pastu hujan renyai2 jadi kami pon bergesa ke parkir kereta. Kami sempat beli pizza sbb saya mengidam pizza. Kami singgah di masjid putrajaya utk menunaikan solat.







Big bad wolf mega booksale

Pergi bbw 11/12/12, ms tu PH bday sultan selangor.

Ramai org ckp buku dia murah2. Dok tgk status fb org pergi ke bbw borong buku2 novel dan buku kanak2. Kami pon apa lagi...join skalu bg memeriahkan lagi pesta buku tu. Lagipon dekat aje dgn rumah...kat Mines international Expo & Convention Centre (MIECC).

Mmg meriah dengan org. Kami seronok mencari buku utk anak2. Jenuh kami mengejar anak2 sbb dorg excited tgk buku2 yg byk dan berwarna warni. Dalam kata tak nak beli banyak, akhirnya banyak juga buku kanak2 yg kami borong...sbb harganya mmg murah utk buku2 standard luar negara. Kami pulang dgn gembira membawa buku2. Anak2 lah yg paling suka.








Friday, 30 November 2012

Oktober - November

Nih adalah serba sedikit aktiviti yang dijalankan sepanjang dua bulan ni

7 Oktober, Ahad - Saya ada kursus di PPUM, Kursus Diabetic Retinopathy. Yuran kursus ini dibayar oleh PKD. Saya memilih untuk pergi ke kursus tambahan ini adalah untuk mengumpul credit points untuk kursus (kami ada KPI untuk jumlah kursus yang perlu hadir...jumlah 7 hari...kursus 6 jam = 1 hari) di samping keinginan untuk belajar funduscopy dengan lebih mendalam...saya mmg tak terror funduscopy ni.. susah untuk hargainya kalau anak mata tidak diletakkan ubat dilator..mydratids. Tp di kursus ini, kami ada sesi praktikal, utk berlatih menggunakan alat funduscopy dan kami diberi pesakit betul untuk membuat pemeriksaan... sangat menarik sebab terasa terang..nampak segala macam di belakang anak mata...selain sesi praktikal, kami juga ada beberapa sesi ceramah. kursus habis jam 2pm.Tunggu encik suami datang jemput sbb saya tak reti jalan2 KL ni...nak sesat melarat boleh lah.

9 Oktober, Selasa -  Period dah lewat seminggu... tapi saya tak heran sangat sebabnya bulan sebelum tuh pon saya lewat seminggu jugak...masa time tu, saya buat UPT negatif..jadi saya fikir kali ni sama kot. Tapi badan dah mula rasa lesu teramat..bukan penat sikit2 mcm slalu tapi memang rasa lesu lain macam (macam masa mula2 tahu saya mengandungkan Insyirah dulu..mcm tu jugak)..aik....tp saya buat tak tahu jelah. Kemudian, masa pergi kursus aritu dah mula rasa pening2 lalat...semakin lama semakin ketara...selasa tu dah mula sedikit mual...alamak....akhirnya saya buat juga UPT....yelah...POSITIF..

Perasaan masa tu bercampur baur. gembira pon ada...mmg tringin nak tambah lagi sorang...dah terasa rindu nak merasai kehamilan sekali lagi. masa tu nak dijadikan cerita, teman2 sekerja pon berderet2 "mengaturkan" diri mengambil giliran masing2 mengandung dan menanti untuk bersalin.mmg cukup kuat pengaruh duduk di unit KKIA ni..patutlah YM saya bagi "amaran" jika berada di unit tu..auranya cukup kuat. mana taknyer dok tengok ibu mengandung tiap2 hari.mesti akan terbit perasaan ingin kembali hamil. dan memang sebelum2 ini, ramai rakan2 saya yg melalui nasib yg sama..masuk je KKIA...mrngandung..masuk je..mengandung.. saya sangkakan "badi" tuh tak kena kat saya...tapi malangnya tidak...hahaha....seperti yang dikatakan, dah tiap2 hari periksa orang mengandung, jadi kita pon terimbau2 kenangan mengandungkan anak2...jadi terasa teringin tuh ada walaupun dalam hati belum bersedia sangat lagi....

mcm saya kata...gembira sudah tentu gembira sbb nak tambah lagi seorang zuriat.. dah lama takde baby kecik di rumah....dan yang penting,.sudah tentu gembira dengan rezeki kurnian Allah yang tidak disangka sangka ini... rezeki anak...murah rezeki....saya sambut rezeki ini dengan Alhamdulillah

tapi...perasaan tidak gembira atau lebih sesuai...."keliru" juga bermain dalam kepala. bukan keliru mcm mana...nak kata belum bersedia pon..bukanlah tak bersedia mcm mana... tp kalau ikut perancangan, nak tangguhkan dulu sehingga tahun hadapan, selepas kami menunaikan ibadah haji. InsyaALlah tahun hadapan adalah giliran suami saya dan kami merancang untuk langsung ke Tanah Suci. Tahun giliran saya lewat lagi. Disebabkan saya mendaftar tahun 2008, giliran saya hanya pd tahun 2025. Tapi suami dah daftar lama dan dah banyak kali menangguhkan pemergian, kali terakhir tawaran pada tahun 2008, kami tidak terasa untuk pergi kerana usia cahaya mata pertama kami baru mengjangkau 10-11 bulan (jangkaan umur ketika waktu musim haji tahun tersebut)..kami sangka anak masih kecik lagi...anak pertama lah katakan...jadi suami pon menagguhkan sekali lagi ke tahun 2013..kali ni kami bernekad....ini kali terakhir kami akan menangguhkan hasrat ke Tanah Suci...jadi kalau perancangan yang "perfect"...nak tangguhkan ada baby kecil dulu lah juga..nanti berat hati nak ditinggalkan untuk masa yang lama.

Allah Maha berkuasa dan Maha mengetahui segala sesuatu...telah terbentang satu rancangan lain buat kami. Ditakdirkan Allah saya mengandung di luar perancangan...jadi itulah penyebab utama kekeliruan berlaku. Saya smpaikan khabar baik itu kpd encik suami dan cik abang sambut dengan gembira. Apabila saya nyatakan kekeliruan saya, suami jawab mudah..."takpe...insyaAllah okay..lagipun kita cuba dulu buat rayuan...tengok rezeki mcm mana. ambil satu persatu."..Jadi, saya pon redha diuji begitu.Nak elak sgt dr meninggalkan anak kecil dulu..Nah,,amek kaw...nih lagi kecik... anak akan berusia 3-4 bulan ajer

14 Oktober - 20 Oktober - suami kena pergi Bali seminggu. Saya pulak seperti biasa bila encik suami outstation jauh2 dan lama begitu, saya suka amek cuti sikit2 supya mudah bagi saya menguruskan anak-anak...takdelah kelam kabut terkejar2 di awal pagi.Pd asalnya saya ambik cuti 2-3 hari di penghujung minggu namun disbbkan alahan pagi saya mula melanda...saya membuat keputusan untuk terus bercuti pd minggu itu. Nasib baik boss bagi cuti sbb mungkin bukan pada masa kemuncak. Saya memang teramat pening dicampur pula dengan muntah2 sehinggakan tidak lalu makan. Dalam keadaan tersebut dan terpaksa menguruskan anak2 seorang diri memang agak mencabar.

23 Oktober, Selasa - Kakak dan abang ipar pergi menunaikan ibadah haji di bawah pakej agensi haji/umrah Gemilang. Memang rezeki mereka untuk menjadi tetamu Allah pada tahun itu. Pada asalnya mereka menunggu ke saat akhir menantikan kuota untuk menunaikan haji namun pd hari jumaat, 19 Oktober, pihak agensi memulangkan pasport mereka kerana pihak Tabung Haji mengatakan tiada lagi kuota dikeluarkan oleh pihak Arab Saudi. Ramai mengatakan tahun itu tahun Haji Akhbar. Namun, pada tengah malamnya, abang ipar menerima panggilan dari pihak agensi bahawa Arab Saudi mengeluarkan kuota tambahan dan jika berminat, mereka harus menghantar pasport mereka keesokan harinya. Ada jemaah yang terima tawaran last minute itu..ada yang tidak kerana dek kesuntukan masa.Kakak dan abg ipar menerima tawaran tersebut dan dengan tergesa-gesa membuat persiapan. Di saat terakhir, mereka terpilih menjadi tetamu Allah. Allahu akhbar..itulah kuasa Allah...DIA-lah yang menentukan sesiapa sahaja yang DIA mahu menjemput menjadi tetamuNYA. Kakak yang nak pergi Haji, saya pulak yang berdebar-debar.

tgh menunggu flight di klia

26 Oktober, Jumaat - RAYA HAJI 1433...tak pergi mana2, kami balik Lenggeng aje. anak2 buah pakat ikut cikgu taska balik kampung cikgu. 

2 November, Jumaat - Balik Terengganu sat sebab raya lepas tak balik sana dan sbb nak bawak mak balik KL.

5 November, Isnin - Saya kembali bekerja setelah bercuti 15-19 Oktober aritu, dan dua minggu MC disebabkan alahan mengandung yang sangat teruk. Doktor kat klinik byk kali menyuruh saya untuk dimasukkan ke wad tapi saya yang tidak mahu kerana saya hanya memerlukan rehat dan banyak air...itu sahaja..disebabkan kondisi saya yang teruk ini, pada mulanya saya memohon untuk mengambil cuti tahunan untuk mengelakkan dari MC terlalu banyak tapi boss tak bagi sbb kurang pegawai. Dia faham akan masalah saya tapi dia nak jaga kredibiliti dia juga..kalau dia luluskan cuti saya dalam keadaan org yg tidak mencukupi, pihak atasan akan nampak seolah2 dia tidak pandai mengemudi klinik tersebut. Jadi boss kata kalau betul2 sakit, amek je lah MC. So terpaksalah saya amek MC..nak jaga kredibiliti boss, rekod saya lak rosak sbb byk MC...(sebelum2 tu saya baru amek 3 hari MC...memang betul2 sakit tau!!) Nak tak nak kena paksa juga pergi kerja dalam keadaan yang tidak sihat itu...jadi saya memohon agar ditempatkan di klinik 1Malaysia kerana kerjanya ringan dan saya tidak perlu bergegas di awal pagi ketika alahan kemuncak di waktu itu...masuk K1M jam 1000am..ada lah masa sikit untuk berehat di awal pagi. Namun ia bukan satu hal yang mudah kerana saya terpaksa memandu sejauh 53 km pergi, 53 km balik setiap hari dalam keadaan mual2 dan pening2 yang teramat sangat itu. Saya hanya membawa kereta lingkungan 70-80kmph..kalau pening teruk sangat, saya duduk di lane kiri skali dan memandu hanya 60 kmph....sampai lori pon potong saya!!  Bwk 60kmph di Lebuhraya PLUS....tak leh bayangkan...nak dibandingkan kebiasaannya saya membawa 100-110kmph..dan kalau terlambat atau dalam mood nak bwk laju, saya pecut 120kmph...(untuk kaki pecut...yelah..aku tau pada korang apalah sgt 120kmph tuh kan...korang pecut 140-160 kmph....tapi pd aku 120kmph tuh kira dah tahap pecut lah...bwk pulak myvi..nak melayang boleh lah...)....skali skala smbil bwk kereta dalam keadaan pening tuh, diselang seli dgn rasa mual...ada gak kerna berhenti kat perhentian/ R&R untuk berehat sebentar atau muntah di situ..muahaha...mcm2 ragam rupanya.

24 November, Sabtu - Kakak dan abang ipar selamat kembali dari Tanah suci kota Mekah. Alhamdulillah..seronoknya. Saya juga ingin menuruti kakak saya, pergi haji di usia yang muda. Saya berasa teramat bersyukur kerana kakak dan abang ipar selamat kembali ke pangkuan keluarga. Mereka nampak teramat gembira dengan pengalaman yang terindah itu.